VERTROUWENSPERSOON Extern


Ongewenst gedrag is al jaren een van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Slachtoffers kunnen (langdurig) ziek worden door stress of depressieve gevoelens. Vaak zijn deze werknemers al minder productief geworden voordat ze zich ziek melden. Door bijvoorbeeld slaaptekort of concentratieverlies.


Werkgevers met meer dan vijftig medewerkers zijn middels de ARBO Wet verplicht om beleid rond integriteit te voeren. Dit geldt ook voor organisaties in de financiële sector (ook wanneer zij minder dan 50 werknemers hebben).


De vertrouwenspersoon kan in dit integriteitsbeleid een belangrijke rol vervullen door als aanspreekpunt of als sparringpartner integriteitskwesties vertrouwelijk te bespreken. En door ondersteuning te bieden op het moment dat er daadwerkelijke melding gedaan wordt en het onderzoek dat daarop volgt.


Is binnen uw bedrijf nog geen vertrouwenspersoon aangesteld? Een externe vertrouwenspersoon kan objectief uw medewerkers een veilige plek bieden om melding te maken van (PSA) PsychoSocialeArbeidsdruk en/of integriteitskwesties.


Ik ben opgeleid bij een erkende opleider LIVP en aangesloten bij de LVV.